Jatkuva epävarmuus toimivista lentoyhteyksistä rasittaa Jyväskylän seudun yrityselämää. Tikkakosken lentoasema on menettänyt kymmenessä vuodessa 135 000 matkustajaa. Lentoliikenne voi loppua kokonaan.
Jyväskylän yrittäjät ovat olleet huolissaan tilanteesta. Puheenjohtaja Timo Kovalan mukaan erityisesti Jyväskylän elinkeinoelämä kärsisi lentoliikenteen loppumisesta, mutta myös jyväskyläläiset muutenkin ja tänne matkustavat turismiyritykset. Kärsijöihin kuuluisivat erityisesti kansainväliset yritykset ja kongressimatkailuyrittäjät.
Toimivat lentoyhteydet ovat menestyvän paikkakunnan elinehto. Vielä 1980-90 -luvuilla käytännössä monopoliasemassa toiminut valtionyhtiö Finnair kykeni ylläpitämään kannattamattomia reittejä muilla voitollisilla toiminnoilla. Kilpailun kiristyttyä tappiollisia reittejä on ajettu alas, toimintoja on siirretty tytäryhtiöille ja tiettyjä reittejä on jätetty suosiolla kilpailijoille.
Häviäjiksi ovat jääneet alueet, joilta lentoliikenne on loppunut joko kokonaan tai lähes kokonaan. Voittajia ovat ne alueet, joiden matkustajamäärät ovat olleet riittävät yhteyksien ylläpitämiseen ja jopa lisäämiseen, ja samalla kilpailu on laskenut myös lippujen hintoja.
Jyväskylä ei lukeudu voittajiin. Vaikka kaupungin sijaintia kuvataan muutoin hyväksi, toimivan lentoliikenteen näkökulmasta Jyväskylän on sanottu olevan liian lähellä sekä Helsinkiä että Tamperetta: Helsinkiin on kohtuuajassa tarjolla edullisempia vaihtoehtoisia matkustusmuotoja, kuten oma auto, bussi tai juna. Toisaalta Tampere on niin lähellä, että halpalentoyhtiöitä ei kiinnosta avata reittejä tänne. Jopa Kuopion on sanottu olevan meitä paremmassa asemassa.
Ponnisteluja kotimaan lentoyhteyksien säilyttämiseksi ja kehittämiseksi sekä kansainvälisten reittien avaamiseksi on jatkettava elinkeinoelämän yhteisin ponnistuksin.
Tietysti tehokkain vaikuttamiskeino on, että ne joilla on tarvetta matkustamiseen joko työssä tai vapaa-ajallaan, käyttävät paikallisia lentoyhteyksiä mahdollisimman paljon.
Tilanne on hieman sama kuin kyläkauppansa ja lähipalveluidensa katoamista jälkikäteen harmitelleiden kyläläisten, jotka olivat itse ostaneet ruokansa suuremmista marketeista!
Takavuosien Tukholma-yhteyden menetys oli suuri pettymys. Huolehditaan, ettei kotimaan lentojen osalta käy samoin.
Uskon, että myös halpalentoyhtiöt kiinnostuvat Jyväskylästä, kun ne saavat oikeaa tietoa uudistetun Tikkakosken lentoaseman erinomaisuudesta ja Jyväskylän seudun valtavan nuoriso- ja opiskelijamäärän matkustuspotentiaalista.
Maakunnan eri toimijoiden yhteistyöllä, jossa opiskelijajärjestöillä pitää olla keskeinen asema, tähän voidaan päästä.
PETRI NEITTAANMÄKI
yhteiskuntatieteiden maisteri
Jyväskylä
Lähetä palautetta kirjoitukseen täältä.