Jyväskylän lentoliikenteen tulevaisuus oli kesän aikana vaakalaudalla Jyväskylä-Helsinki -väliä pääosin liikennöineen Finncomin ilmoitettua lopettavansa lentonsa. Elokuun alussa tilanne kirkastui hivenen, kun Finnair kertoi tuplaavansa omat lentovuoronsa Jyväskylään kahdesta neljään.
Tuoreimman uutisen (9.9.) mukaan Finnair ja Finncom jatkavatkin yhteistyötä. Finnairin mukaan yritysjärjestelyn pitäisi turvata kilpailukykyinen syöttöliikenne kotimaasta Finnairin ulkomaan reiteille. Ratkaisu on hyvä ja se lisää jälleen yhteyksiä myös Jyväskylään. Finncomm saa hoidettavakseen kuudesti päivässä lennettävän Jyväskylän-reitin.
Jyväskylän kokoisen kaupungin näkökulmasta toimivien liikenneyhteyksien turvaaminen pitkälle tulevaisuuteen on suorastaan välttämätöntä. Lentoliikenteen osalta aikaan saatu hengähdystauko ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asiat olisivat pysyvästi kunnossa. Emme voi tietää, mikä kotimaan lentoliikenteen tilanne on viiden, kymmenen, tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Siksi katseet on käännettävä raideliikenteen kehittämiseen.
VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro esitti Helsingin Sanomissa 5.8.2010, että lakkautettavat maakuntalennot voitaisiin korvata nopeammilla junayhteyksillä. Aro sanoi, että tulevaisuudessa nopea julkinen liikenne kaikkiin 300.400 kilometrin säteellä Helsingistä sijaitseviin kaupunkeihin hoituisi rautateitse. Aron mukaan investoinnit vaatisivat miljardin parinkymmenen vuoden aikana.
Toimitusjohtaja esitti kolme ratkaisua raideliikenteen parantamiseksi. Ensinnäkin pääradan kuormitusta pitäisi purkaa rakentamalla Pisara-rata Helsingin lähiliikenteelle. Lisäksi kaukojunien olisi kuljettava lentokentän kautta, ja pääradan kapasiteettia Keravan ja Riihimäen välillä pitäisi parantaa.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) kannatti lentoliikenteen korvaamista nopeilla junayhteyksillä, mutta totesi, ettei ainakaan seuraavalla hallituksella ole rahaa toteuttaa Aron ehdotusta.
Näin ei tarvitse olla. Suomessa pitäisi ottaa mallia Yhdysvalloista. Presidentti Barack Obama esitteli 6.9.2010 Milwaukeessa 50 miljardin dollarin suuruisen elvytyspaketin. Obama haluaa käyttää lähivuosina kymmeniä miljardeja dollareita valtion rakennushankkeisiin talouden elvyttämiseksi. Teiden, rautateiden ja lentoasemien remonttien on tarkoitus luoda nopeasti uusia työpaikkoja.
Obaman iskulauseena edellisissä presidentinvaaleissa oli "Yes, we can". Hän piikittelikin elvytyspaketin esittelypuheessaan vastustajiaan sanomalla heidän vastaavan aina kaikkiin kehittämisehdotuksiin: "No, we can´t". Kumpaan joukkoon me haluamme kuulua?
Kun Suomessa on lähivuosina hienoisesti virinneestä talouskasvusta huolimatta korkea työttömyys, tarvittaisiin juuri VR:n toimitusjohtajan hahmottelemia mittavia investointeja perusinfrastruktuuriimme, joiden myönteiset vaikutukset ulottuisivat kauas tulevaisuuteen.
Keski-Suomen ja sen veturin, Jyväskylän, näkökulmasta nopean junayhteyden pääkaupunkiseudulle mahdollistavan Jämsä-Lahti .oikoradan saaminen mukaan näihin hankkeisiin on elintärkeää. Tässä on ensi keväänä valittavilla kansanedustajillamme ja mahdollisilla ministereillämme tekemistä!
PETRI NEITTAANMÄKI
yhteiskuntatieteiden maisteri
Jyväskylä
Lähetä palautetta kirjoitukseen täältä.