Radanpidon tarkoituksena on tehostaa rautatieliikennettä ja pitää se turvallisena ja ympäristöystävällisenä liikennemuotona. Tästä hyvänä esimerkkinä on pari vuotta sitten avattu Kerava-Lahti -oikorata, joka on merkinnyt pääkaupunkiseudun vetovoimaisuuden laajenemista Lahden seudulle. Oikoradan myötä junavuorojen määrä on lähes kaksinkertaistunut ja matka-ajat Helsinkiin ovat miltei puolittuneet.
Rautatieliikenteen tehokkuutta voidaan kuitenkin parantaa vielä selvästi nykyisestä.
Keskisuomalainen uutisoi 1.3. Jämsän kaupungin edustajien ottaneen esille elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen alueelle suuntautuneen vierailun yhteydessä Lahti-Jämsä rautatieyhteyden rakentamisen. Uutisen mukaan Pekkarinen oli arvellut hankkeen toteutumisen olevan "ehkä 20.30 vuoden päässä". Tähän kaupunginjohtaja Tapani Mattila oli tokaissut: "Nythän se olisi sitten pantava liikkeelle, avaamme keskustelun". Asia on juuri näin!
Hanke sai nopeasti vahvaa tukea elinkeinoelämän puolelta, kun Metso Paperin Rautpohjan tehtaan johtaja, Keski-Suomen kauppakamarin varapuheenjohtaja Reima Kerttula ehdotti Keskisuomalaisen haastattelussa 11.3., että "Jämsästä puhkaistaisiin oikorata Lahteen". Ajatus sai heti kannatusta myös Jyväskylän kaupunginjohtaja Markku Anderssonilta, joka näki pääkaupunkiyhteyden yhdeksi Jyväskylän seudun ongelmista.
Yritin omalta osaltani edistää hanketta jo kansanedustajana toimiessani talousarvioaloitteellani (806/2006 vp), mutta asiaa ei otettu vielä tuolloin riittävän vakavasti. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut oleellisesti.
Kehäradan rakentaminen lähivuosina pääkaupunkiseudulle tuo yhteyden pääradalta suoraan Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Lahti-Jämsä -rataosuuden toteuttaminen mahdollistaisi sinne junayhteyden myös Keski-Suomesta jopa puolessatoista tunnissa. Lisäksi äskettäin päätetyn rataosuuden Äänekoski-Haapajärvi kunnostaminen suoraan henkilöliikenteelle soveltuvaksi ulottaisi nopean junayhteyden Ouluun saakka.
Hankkeiden toteuttaminen edesauttaisi myös kehityskäytävän Äänekoski-Jyväskylä-Jämsä kehittymistä. Erityisesti Jämsän seudun uudet matkailun kehittämishankkeet vauhdittuisivat nopean junaliikenteen ansiosta. Junayhteyden jatkaminen Ouluun olisi tärkeää alueidemme yhteistyön kehittymisen kannalta suorien lentoyhteyksien puuttumisen vuoksi. Yhteys hyödyttäisi myös Äänekosken pohjoispuolista Keski-Suomea, jonka tulevaisuudesta Pihtiputaan kunnanjohtaja Erkki Nikkilä oli kirjoituksessaan 9.3. aiheellisesti huolissaan.
Kannustan maakunnan toimijoita edistämään voimakkaasti näitä hankkeita kaikissa yhteyksissä. Mitä aiemmin hankkeet saadaan vireille virallisiin asiakirjoihin, kuten radan varrella olevien kuntien esityksiin valtioneuvostolle ja Keski-Suomen kärkihankkeisiin, sitä nopeammin ne saadaan toteutetuksi, vaikka aikaa lopulta kuluisikin useita vuosia/vuosikymmeniä.
Sanotaan, että ihmisillä pitää olla unelmia. Tehdään näistä hankkeista keskisuomalaisten yhteinen unelma ja toteutetaan se.
PETRI NEITTAANMÄKI
maakuntavaltuutettu (kesk.)
Jyväskylä
Lähetä palautetta kirjoitukseen täältä.